بهره وری انرژی، قابلیت اطمینان و اعتماد در شرایط مختلف عملیاتی و فراهم نمودن ساختاری استاندارد باعایق کاری حرارتی خطوط لوله نقش اساسی در کارایی این عملیات دارد.از جمله عایق های مناسب برای عایق کاری حرارتی لوله ها، پشم سنگ لوله ای و عایق پتویی آن است.

سیستم عایق کاری لوله هادر خطوط لوله چیست؟

لوله ها نقش حیاتی در بسیاری از فرایندهای صنعتی شیمیایی و پتروشیمی مانند نیروگاه ها دارند. لوله ها به تجهیزات اساسی مانند برج تقطیر، وصل ها، بویلرها، توربین ها و … متصل هستند و عملکرد آن ها انتقال مواد و انرژی می باشد.

برای بالا رفتن کارآیی یک سیستم باید شرایط درون خطوط لوله از جمله دما، ویسکوزیته، فشار و … کنترل شده و در طول اجرای سیکل عملیات یکسان باقی بماند.

برای یکسان باقی ماندن شرایط علاوه بر اینکه خطوط لوله باید ساختار ایزومتریک صحیح داشته باشند و لوله ها به درستی محکم شده باشند، عایق کاری حرارتی نیز نقش مهمی ایفا می کند.

باید این اطمینان حاصل شود که اتلاف انرژی حرارت بصورت موثری کاهش یافته و تجهیزات بطور پیوسته در شرایطی کنترل شده و ثابت فعالیت خود را انجام می دهند. این تنها راه تضمین حداکثر کارایی چرخه فرایند در طول طراحی، بدون اتلاف حرارت می باشد.

اساسا، ساختار عایق کاری حرارتی برای لوله ها شامل یک عایق حرارتی مناسب است که معمولا با یک روکش فلزی پوشانده می شود. این پوشش فلزی از تجهیزات و سیستم عایق کاری در برابرعوامل خارجی مانند آب و هوا و بارهای مکانیکی محافظت می کند.

همانطور که گفته شد عایق کاری حرارتی لوله ها کمک بسزایی در کاهش تلفات حرارت و در ادامه آن کاهش هزینه های مصرف انرژی را در برخواهد داشت .صاحبان صنایع امروزه برای کاهش هزینه های خود برنامه ریزی می کنند.

یکی از برنامه های این افراد خرید بهترین عایق با کمترین هزینه ممکن و انجام عایق کاری حرارتی است.از جمله عایق های حرارتی که به حوزه پیشنهاد شده است انواع پشم سنگ می باشد که در عایق کاری لوله ها از عایق لوله ای و عایق پتویی استفاده می شود.

برای دریافت مشاوره و اطلاع از قیمت پشم سنگ و خرید آن می توانید با همکاران ما از طریق صفحه تماس با ما ارتباط برقرار نمایید.

معرفی عایق کاری لوله ها با پشم سنگ لوله ای و پتویی

انتخاب یک سیستم مناسب عایق کاری به پارامترهای مختلفی بستگی دارد. با توجه به فرم های مختلف عایق کاری لوله، تمایز اساسی بین سیستم های عایق کاری زیر وجود دارد.

نکته قابل توجه برای انتخاب عایق حرارتی ، دمای محیط مورد نظر عایق کاری است که باید با توجه به آن وزن مخصوص پشم سنگ و ضخامت تعیین گردد.

عایق کاری لوله با استفاده از عایق لوله ای شکل

بطور کلی بهترین عایق کاری با استفاده از عایق های لوله ای صورت می گیرد. از عایق لوله ای پشم سنگ می توان در عایق کاری دماهای بالا تا 620 درجه سلسیوس استفاده کرد. برش قطعات عایق لوله ای آسان می باشد و به راحتی می توان آن ها نصب کرد.

عایق کاری لوله با عایق پتویی

عایق های پتویی پشم سنگ، الیاف پشم سنگ هستند که برای افزایش استحکامشان با تور سیمی گالوانیزه دوخته شده اند. عایق کاری با استفاده از پشم سنگ پتویی یک راه حل جهانی است که ده ها برای عایق کاری لوله ها استفاده شده است.
عایق های پتویی پشم سنگ انعطاف پذیری بالایی دارند ودر برابر حرارت بسیار مقاوم می باشند. عایق های پتویی سیم دار را می توان به راحتی برید و بر روی لوله نصب کرد.

در کل می توان گفت مزیت استفاده از عایق لوله ای پشم سنگ برای عایق کاری این است که نیاز به استفاده از ساختار نگهدارنده نمی باشد و تعداد پل های حرارتی که در اثر عایق کاری به وجود می آید حداقل خواهد شد یا به کل از بین خواهد رفت.

از طرف دیگر، استفاده از عایق پتویی پشم سنگ  با توری گالوانیزه  نیز مزایای دیگری دارد، در زمان عایق کاری سطوح داغ، این نوع عایق بیشترین کارایی را خواهد داشت.

اهداف و مزایای عایق کاری لوله ها

از انواع عایق های حرارتی پشم سنگ به منظور عایق کاری خطوط لوله در صنایع استفاده می شود: عایق های لوله ای پشم سنگ که برای عایق کاری لوله ها با قطرهای مختلف تولید می شوند، عایق های پتویی دوخته شده به تورسیمی در یک طرف و دو طرف که برای لوله های سایز بزرگ استفاده می شود.

روش نصب پشم سنگا لوله ای و پتویی  آسان می باشد و کارایی بالایی دارند و هر دو  بطور موثر باعث کاهش اتلاف حرارت از خطوط لوله می شوند. بازرسی های پیوسته داخلی و خارجی و کیفیت بالا، تضمین کننده ی کیفیت بالای محصولات پشم سنگ است.

اهداف عایق کاری حرارتی مناسب برای خطوط لوله عبارت است ازموارد زیر که به آن اشاره شده است:
– کاهش اتلاف حرارت (کاهش هزینه ها)
– کاهش انتشار گاز دی اکسید کربن
– ممانعت از یخ زدگی خطوط لوله
– کنترل فرایند: اطمینان از ثابت باقی ماند دمای فرایند
– کاهش سر و صدا
– جلوگیری از کندانس شدن
– محافظت (از افراد) در برابر تماس با سطح داغ

مزایای استفاده از پشم سنگ لوله ای

ازجمله مزایای پشم سنگ لوله ای می توان به موارد زیر اشاره نمود:

-عدم استفاده از سازه های پشتیبانی و اسپیسرها بطور موثری باعث کاهش تعداد پل های حرارتی، که تاثیر منفی بر عملکرد عایق حرارتی دارد، می شود. از اینرو در مقایسه با عایق پتویی به عایق لوله ای با ضخامت کمتری نیاز است.

– نیاز به استفاده از فاصله انداز و ساختار نگهدارنده نمی باشد.

– نصب عایق لوله ای پشم سنگ  آسان تر می باشد و زمان عایق کاری کمتری می شود.

– دارای سطح صاف تری هستند که نصب پوشش بر روی عایق را آسان تر می کند.

– نبودن حلقه های فاصله انداز (جدا کننده، اسپیسر) باعث می شود که اتلاف حرارت کمتری صورت گیرد.

– باعث یکسان شدن دما در طول سطح پوشش قرار گرفته بر روی عایق می شود.

– در مقایسه با عایق پتویی، می توان از عایق با ضخامت متر استفاده کرد. این باعث می شود که هزینه عایق کاری کاهش یابد در حالی که میزان اتلاف حرارت نیز کم تر است.

-بطور کلی وجود ساختار نگهدارنده و یا فاصله اندازها باعث ایجاد پل حرارتی می شود که اتلاف حرارت را افزایش می دهد و باعث افزایش میزان عایق کاری می شوند.