امروزه با توجه به آپارتمان نشین شدن اغلب افراد جامعه و همچنین نازک و نازکتر شدن دیوار های بین واحد های آپارتمانی، صدا ها بسیار آزار دهنده شده است که بهترین راه خلاصی از این آلودگی های صوتی استفاده از عایق صوتی در دیوار هاست.

آکوستیک و عایق صوتی چیست؟چرا اهمیت دارد؟

امروزه با توجه به آپارتمان نشین شدن اغلب افراد جامعه و همچنین نازک و نازکتر شدن دیوار های بین واحد های آپارتمانی، صدا ها بسیار آزار دهنده شده است که بهترین راه خلاصی از این آلودگی های صوتی استفاده از عایق صوتی در دیوار هاست.

موضوع آلودگی صوتی امروز مطرح نشده بلکه می توان گفت در علم فیزیک در مورد آن زیاد بحث شده است که به این دلیل شاخه ای به نام آکوستیک ایجاد می شود.

صوت‌شناسی یا آکوستیک یکی از شاخه‌های علم فیزیک است و موضوع آن بررسی موج‌های مکانیکی در گازها، مایع‌ها و جامدها، از جمله نوسان‌ها، صدا، فراصوت و فروصوت است.

کاربردهای آکوستیک در بسیاری از جنبه‌های زندگی امروز دیده می‌شوند و ساده‌ترین نمونه آن صنایع صوتی و نیز کنترل نویز (مکانیکی) است.

امروزه برای کنترل صوت در استودیوها، اتاق‌ها ضبط، آمفی تئاترها، سالن‌ها سینما و… پنل‌هایی بر اساس دانش آکوستیک ساخته شده‌است که موجب کنترل صدا و جلوگیری از بازگشت صدا می‌گردند.

در علم آکوستیک موضوع عایق صوتی مطرح می گردد.عایق صوتی  به هر نوع وسیله و یا ماده ای که برای کاهش فشار صوتی از منبع تولید تا گیرنده صوت استفاده می شود ، می‌گویند.

عایق صوتی می‌تواند از امواج صوتی ناخواسته غیر مستقیم مانند سرکوب بازتاب که باعث پژواک صدا می شود جلوگیری کند.

عایق صوتی می‌تواند انتقال امواج ناخواسته صدای مستقیم از منبع به شنونده غیرارادی بدون استفاده از پارامتر فاصله و دخالت اشیاء در مسیر صدا میسر سازد.

از ویژگی های منحصر به فردی که یک عایق صوتی به عنوان بهترین عایق صدا باید داشته باشد، می توان به جذب و شکست فوق العاده صوت اشاره کرد.بهترین عایق صدا قطعا ضد حریق بوده،در اثر حرارت بالا شعله ور نمی شود و ایجاد چکه نمی کند.

روش های معمول برای عایق صوتی

1-بستن منافذ ورود و خروج هوا. هر منفذی که هوا بتواند از آن عبور کند، صدا را هم می‌تواند انتقال دهد. کلیه منافذ موجود در سقفها و دیوارها نظیر اطراف جعبه تقسیم برق، کانال‌ها و داکتها، سیم‌ها و هر بخشی را که شیئی از داخل دیوار یا سقف عبور می‌کند با بتونه یا فوم پلی اورتان درزگیری نمایید.

۲. جلوگیری از ایجاد “کانالهای عبور صدا ” در دیوارها. هنگام ساخت بناهای جدید، کلیدهای برق و دریچه‌های هوا را در داخل دیوار مشترک دو فضا، پشت به پشت هم قرار ندهید.

۳. اجتناب از استفاده از مصالح سخت. زیرا این‌گونه مصالح، اصوات را به آسانی از یک مکان به مکان دیگر انتقال می‌دهند.

۴. استفاده از یک لایه انعطاف پذیر نظیر فوم منبسط شوندها، جهت جدا نمودن لوله‌ها از غلافها یا سوراخهایی که از آن عبور می‌کنند.

۵. استفاده از عایق صوتی در دیوارهای ساختمان‌های جدید جهت جلوگیری از انتقال صدا بین اتاقهای مجاور. به منظور جلوگیری از انتقال صدای نامطلوب جریان سریع آب به هنگام تخلیه فلاش تانک توالت، لوله‌های پلاستیکی تخلیه آب را عایق بندی کنید.

۶. استفاده از وسایل خانگی آرامتر، حتی اگر گرانتر از موارد مشابه پرصداتر باشند.

۷. جدا نمودن تجهیزات صدادار از محلهای استراحت. استفاده از اتاقهای مجزای مجهز به عایق‌های صوتی می‌تواند ایده خوبی در طراحی منزل باشد. بکارگیری درهای مجهز به عایق بین کلیه فضاها، به مقدار قابل ملاحظه‌ای از انتقال صدا در خانه جلوگیری می‌کند.

۸. استفاده از مصالح جاذب صدا و الیاف‌ها در کفها، دیوارها و سقفها. عایقهای صوتی به مانند موکت می‌توانند از عبور صدا جلوگیری نمایند. حتی الامکان ازبکارگیری کفپوشهای سخت، مانند سرامیک، بتن و چوب خودداری نمایید.

پایان آلودگی صوتی با عایق صوتی حرارتی پشم سنگ

در صورتی که به تازگی در حال ساخت ساختمانی جدید هستید و به دنبال راهی برای پیشگیری از این مشکلات می گردید، ما به شما استفاده از عایق های پشم سنگ و یا عایق الاستومری را پیشنهاد می کنیم. جهت استفاده از این عایق ها می بایست در حین ساخت ساختمان، عایق را در بین دیوار ها کار گذاشته تا به بهترین شکل ممکن ساختمان خود را هم از نظر صوتی و هم از نظر حرارتی عایق نمایید.

با بهره گیری از عایق های صوتی می توان به محیطی آرام دست یافت.

عایق کاری صوتی ساختمان های مختلف به دو روش امکان پذیر می باشد، اول قبل از ساخت ساختمان و دوم بعد از ساخت ساختمان، هرچند روش اول بسیار مطلوب تر می باشد ولی به سبب آنکه بسیاری از ساختمان ها در هنگام ساخت فاقد عایق های صوتی هستند، بهره گیری از روش دوم نیز می تواند موثر باشد.

عایق های صوتی روکار دارای ساختار و مقاومت بسیار بالایی هستند که به سبب همین امر به نحو مطلوبی صدا را جذب می نمایند.

پشم سنگ و نوع عایق تخته ای که یکی از انواع پشم سنگ  است بهترین عایق صوت در عایق بندی صدا از انتخاب معماران  می باشد.

جذب صدا توسط عایق تخته ای پشم سنگ با ضخامت 50 میلی متر و دانسیته 120 کیلوگرم بر متر مکعب برای فرکانس هایی که در محدوده شنوایی انسان هستند بین 39 تا 55 دسیبل (db) خواهد بود.

مقدار تضعیف انرژی صوتی در هنگام عبور از سطح به ضخامت پشم سنگ بستگی دارد که در فرکانس های کم با افزایش ضخامت ، بالا می رود.

با توجه به میزان صدای محیط عایقکاری و تاثیر دانسیته پشم سنگ  قبل از خرید پشم سنگ از متخصصین در این زمینه مشاوره دریافت نمایید تا ضخامت موثر در عایق صوتی را انتخاب کنید.

برای دریافت مشاوره و راهنمایی از همکاران ما می توانید از طریق صفحه تماس با ما ، با ایشان ارتباط برقرار نمایید.

استفاده از عایق های صوتی برای عایقکاری ساختمان

در محیط هـای پـر صـدا بـه منظـور کاهـش انعـکاس و زمـان بازآوایـی و در نتیجـه کاهـش صـدا از مـواد و مصالحی کــه دارای خصوصیــات جــذب صــوت هســتند، اســتفاده می شــود.

اکثر معماران ساختمان و مصرف کنندگان با توجه به ضریب جذب صوت و میزان جذب صدا در حد قابل توجه خرید عایق صوتی پشم سنگ را بهترین انتخاب خود می دانند.

کاربرد عایق تخته ای در دیوارهای ساختمان

  • عایق تخته ای در عایقکاری دیوارهای خارجی
  • عایق تخته ای در عایق کاری دیوارهای داخلی
  • ساندویچ پانل با هسته عایق تخته ای پشم سنگ

 دیوارهای خارجی

از عایق های تخته ای به دو روش بدون سازه و با سازه نصب می شوند. در حالت بدون سازه عایق تخته ای به وسیله ی خمیری مخصوص مستقیما به دیوار چسبانده می شود. مزایای این روش سهولت و سرعت بالا در نصب، قابلیت رنگ کردن و فضای مناسب برای عبور تاسیسات الکتریکی و مکانیکی می باشد.

عایق تخته ای بکار رفته می تواند از نوع تخته ای دو طرف آلومینیومی، یک طرف آلومینیوم و یک طرف فوم و یا در هر دو طرف فوم باشد. کاغذ آلومینیوم و یا فوم مانع از نفوذ رطوبت به درون ساختار عایق می شود. روی کاغذ آلومینیوم و یا فوم را می توان با بکاربردن توری چشمه دار، گچ کاری کرد.

 دیوارهای داخلی

دیوارهای داخلی به صورت سازه های جداکنند محیط داخلی اجرا می شوند. این دیوارها دارای سازه های فولادی می باشند که عایق تخته ای بر روی آن ها پیچ می شود. فضاهای خالی دیوارها با استفاده از عایق پشم سنگ پوشانده می شوند و این دسترسی تاسیسات الکتریکی و مکانیکی را نیز فراهم می کند.

 ساندویچ پانل

ساندویچ پانل یک ساختار سبک می باشد که از یک هسته عایق و دولایه در دوطرفش تشکیل شده است. ساندویچ پانل های پشم سنگ به دلیل سبکی که دارند باعث کاهش بار اضافه ساختمان می شوند که با استفاده از آن ها می توان شناژها، ستون ها و دیوارهای باربر را با ظرفیت کمتری احداث کرد.

ساندویچ پانل های پشم سنگ به دلیل استفاده از عایق صوتی حرارتی پشم سنگ به عنوان هسته علاوه بر کاهش بارهای اضافه باعث می شوند که عملکرد حرارتی و صوتی ساختمان بهبود یابد. عایق پشم سنگ ضریب انتقال حرارت پایینی دارد، از اینرو این پانل های پشم سنگ مانع از انتقال گرما می شوند و باعث کاهش مصرف انرژی می گردند. همچنین پشم سنگ بهترین عایقی ست که می تواند به عنوان یک جاذب صدا عمل می کند و محیطی آرام در فضای داخلی ساختمان به وجود می آورد.