یکی از مباحث مهم در اقتصاد کاهش مصرف انرژی است که این موضوع کمک زیادی به اقتصاد خواهد نمود که عایقکاری دیوار ها و تاسیسات و لوله های آب گرم با خریدپشم سنگ موجب کاهش هزینه مصرف خواهد شد.

عایقکاری با پشم سنگ چیست؟

پشم سنگ چیست؟

پشم سنگ یک عایق معدنی است که از ذوب شدن سنگ بازالت در دمای بسیار بالاو سپس قرار دادن آن در جریان باد برای تبدیل شدن به الیاف های نازک تولید می گردد.

عایق حرارتی پشم سنگ  بدلیل تولید از مواد معدنی و حرارت زیاد هنگام تولید در برابر حرارت مقاوم تر از سایر عایق های معدنی است.پشم سنگ یک ماده کاملا طبیعی است که از باقی مانده سنگ های آتشفشانی بدست می آید.

این سنگها طبقه بندی و به اندازه مناسب خرد می شوند. سپس با کک وسرباره مخلوط شده و در کوره ای با دمای۱۵۰۰ درجه سانتیگراد ذوب می شوند.

ماده مذاب به سوی یک سری چرخ های در حال گردش هدایت می شود تا در آنجا به شکل پشم ریسیده شود.پشم بدست آمده  وارد محفظه ای از ماشین ریسندگی می شود که در آن مقدار کمی رزین و روغن های معدنی به آن اضافه می شود.

عایق پشم سنگ بعنوان یک عایق حرارتی و عایق صوتی با قیمت ارزان و بازدهی بالا برای عایقکاری دیوار، لوله های آب گرم و تاسیسات ساختمان بین عایق کاران و پیمانکاران شناخته شده است.

یکی از مهمترین مشخصات پشم سنگ میزان عایق حرارتی بالا است که کمک می کند تا انتقال حرارت کاهش و در نتیجه مصرف انرژی حرارتی تا حد قابل توجهی کاهش یابد.

این عایق حرارتی در دنیا اهمیت زیادی برای کمک به صرفه جویی اقتصادی با کاهش مصرف انرژی در ساختمان ها و کارخانجات تولیدی دارد.بصورتی که در ساختمان های جدید عایقکاری اجباری شده است.


انواع پشم سنگ در عایق کاری

پشم سنگ دارای انواع مختلفی است که در زیر به آنها اشاره شده است:

پشم سنگ پتویی:

این عایق، جز پشم سنگ های بدون رزین می باشد که با توجه به ضخامت و دانسیته مورد نظر به صورت چند لایه پشم خام و با استفاده از توری سیمی گالوانیزه دوخته می شود.

پشم سنگ تخته ای:

جهت تولید این نوع پشم سنگ، پشم خام اولیه را با افزودن رزین در زیر پرس هایی با فشار بالا قرار داده و به صورت تخته هایی با دانسیته و ضخامت های مورد نظر تولید می کنند.

پشم سنگ لوله ای:

این پشم سنگ به صورت لوله های پیش ساخته بوده و در ضخامت ها و سایزهای مختلف مطابق با استاندارد ASTM C547 تولید می شود.

پشم سنگ لحافی:

این عایق از پشم سنگ رزین دار به صورت رولی و با پوشش آلومینیوم و یا کاغذ کرافت تولید می شود.

پشم سنگ فله ای :

این نوع پشم سنگ به دو صورت خام و رزین دار وجود دارد.

از انواع گفته شده می توان در عایقکاری لوله ها و تاسیسات می توان استفاده نمود.بعنوان مثال در تاسیساتی که سایز لوله ها مشخص است می توان از نوع پشم سنگ لوله ای استفاده نمود.

در زمانی که سایز لوله بسیار بزرگ است یا مخزن آب گرم استفاده شده است می توان از پشم سنگ پتویی که با توری گالوانیزه دوخته شده استفاده نمود.


روش های عایق کاری لوله های تاسیسات گرمایشی

یکی از نکات مهم در عایق کاری ساختمان به منظور جلوگیری از اتلاف انرژی و کاهش هزینه های ناشی از آن، عایق کاری لوله های آب می باشد. لوله های آب گرم و

آب سرد هر دو عایق کاری می شوند.

عایق کاری لوله های آب گرم به منظور جلوگیری از اتلاف حرارت می باشد و عایق کاری لوله های آب سرد معمولا برای جلوگیری از یخ زدگی آن ها در زمستان است.

در تاسیسات گرمایشی باید تمام انرژی تولید شده صرف گرم شدن اتاق ها و ساختمان شود و از اتلاف آن ها جلوگیری شود، و این تنها از طریق عایق کاری مناسب لوله و تاسیسات گرمایشی صورت می گیرد.

درابن گونه تاسیسات برای جلوگیری از اتلاف حرارت تمام قسمت ها از جمله لوله ها، مخازن و دیگ تاسیسات با مواد مناسب عایق کاری می شود.

با توجه به مزایای پشم سنگ یکی از مناسب ترین عایق های حرارتی صوتی و ضد حریق که  در بسیاری از کشورها برای عایق کاری استفاده می شود پشم سنگ است.

در ساختمان، لوله های آب گرم به دو روش روکار و توکار نصب می شوند. این لوله ها به هر روشی که در ساختمان نصب شود، باید عایق کاری شوند.

قبل از عایق کاری با پشم سنگ باید سطح لوله ها را از مصالح و مواد زائدی که بر روی آن است پاک کرد و روی لوله های آب گرم، ضد زنگ زد شود.

در صورت نیاز می توان دوبار این کار را انجام داد. بعد از خشک شدن ضد زنگ، لوله ها را با عایق لوله ای پشم سنگ، عایق کاری کنید.

این عایق ها در قطرهای مختلف و متناسب با قطر لوله های استاندارد تولید می شوند تا فرایند عایق کاری را آسان کنند.

در بعضی از موارد به نظر می رسد که عایق کاری لوله ها از نظر اقتصادی به صرفه نباشد اما با گذشت زمان و صرفه جویی در مصرف انرژی می تواند تمام هزینه هایی که صرف عایق کاری لوله ها شده است را جبران کند.


نکات عایق کاری برای کاهش مصرف انرژی

توصیه هایی برای عایق کاری لوله های آب گرم در تاسیسات گرمایشی ساختمان به اختصار در زیر اشاره شده است:

1-قبل از عایق کاری به سایز لوله ها دقت کنید و با توجه به سایز آن ها عایق حرارتی مناسب را خریداری کنید.

2-در انتخاب عایق حرارتی مناسب علاوه بر سایز لوله باید به مقاومت حرارتی عایق و همچنین میزان تفاوت دمای آب درون لوله و محیط بیرون توجه کرد و بر اساس این موارد عایق مناسب با ضخامت مناسب را خریداری کرد.
3-عایق حرارتی باید تمام مسیر خطوط لوله و اتصالات را بپوشاند، گاهی عدم عایق کاری یک قسمت کوچک باعث اتلاف حرارتی زیاد و کاهش شدید راندمان عایق کاری می شود.
4-برای عایق کاری لوله ها می توان از عایق پتویی پشم سنگ و یا عایق لوله ای پشم سنگ (عایقی که مخصوص لوله ها طراحی شده است) استفاده کرد.

5-در قسمت هایی از تاسیسات که از دیوار آتش عبور می کند نباید از عایق های روکش دار استفاده کرد.

6- تمیز نمودن لوله ها و خشک بودن آنها قبل از عایق کاری به بهترشدن نصب عایق لوله ای کمک خواهد کرد.