دودکش فلزی باید عایق کاری شود زیرا این امر مانع از سرد شدن محصولات احتراق و جلوگیری از کاهش فشار می شود. بهترین عایق برای سطح بیرونی دودکش ها عایق پتویی پشم سنگ دوخته شده با توری گالوانیزه است.

دودکش صنعتی چیست ؟

فرایندِ سوختن در درجه اول وابسته به وجود عنصر اکسیژن است که مشعلهای دیگ موتورخانه ها نیز از این امر مستثنی نیستند، فرایند سوختن همچنین باعث تولید گازهای سمی خواهد شد، اهمیت اجرای صحیح دودکش را در اینجا مشخص می گردد.

بیشتر دودکش های صنعتی بتنی یا فلزی نیاز به عایق کاری حرارتی دارند. با توجه به کاهش منابع سوخت های فسیلی  افزایش بهای آن جلوگیری از اتلاف انرژی امری ضروری است .در صنعت سوزاندن سوخت های فسیلی باعث ایجاد دود می شود که این دود از طریق دودکش ها به اتمسفر منتقل می شود.

اصلی ترین نگرانی در زمان عایق کاری حرارتی  دودکش های صنعتی این است که دمای آن ها در سطح داخلی فلزیشان به نقطه ی کندانس شدن گازهای درون دودکش نرسد تا از خوردگی این سطح فلزی جلوگیری شود. جلوگیری از به وجود آمدن این خوردگی ها باعث طولانی شدن عمر دودکش های صنعتی می شود.

مزیت عایق کاری دودکش های صنعتی

مهمترین مزیت عایق کاری دودکش های صنعتی با پشم سنگ یا عایق دیگر کاهش هزینه ها و جلوگیری از اتلاف انرژی است که امروزه انگیزه خوبی برای عایق کاری می باشد.

از دیگر مزیت های عایق کاری دودکش ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

-همانطور که می دانیم اتلاف حرارت از طریق دودکش باعث خوردگی در دود کش های فلزی می شود که عایق کاری مانع از رسیدن به دمای زیر نقطه شبنم می شود که این ریسک خوردگی را به حداقل مقدار ممکن می رساند.

-عایق کاری مانع از اتلاف حرارت در مناطقی می شود که بطور ساختاری پل حرارتی به وجود می آید، مانند سازه های محافظت کننده از دودکش ها و …
– کاهش اتلاف حرارت در جریان گاز خروجی از دودکش که باعث حفظ دمای جریان پایین دستی در دودکش می شود.
– محافظت از کارکنان در برابر تماس با سطح داغ دودکش ها

بعد از مشخص شدن مزیت های عایقکاری دودکش های صنعتی انتخاب یک عایق حرارتی مناسب حائز اهمیت است که در زیر به آن پرداخته ایم.

سطح گرد بیرونی دودکش های صنعتی معمولا با عایق های پتویی دوخته شه با تورسیمی به دلیل انعطاف پذیر بودنشان، عایق کاری می شود. این عایق کاری به دلیل توجه ویژه به جلوگیری شکل گیری قطرات خورنده اسید است.
عایق پشم سنگ پتویی با روکش آلومینیومی، یک عایق حرارتی ایده آل برای عایق کاری دودکش های صنعتی بتنی می باشد. نصب این نوع عایق حرارتی بر روی سطوح گرد آسان می باشد و فوم آلومینیومی به عنوان محافظ در برابر گرد و خاک عمل می کند که نگهداری از آن را آسانتر می کند. علاوه بر این پشم سنگ پتویی یک عایق غیرقابل احتراق با دمای عملکردی بالا می باشد با ضریب انتقال حرارت پایین در طول بازه دمایی عملکردش.
این عایق بطور مستقیم بر روی عایق نصب می شود و به کمک تسمه محکم بسته می شود.

روش نصب پشم سنگ پتویی برای عایقکاری حرارتی

از مشخصات پشم سنگ پتویی که با توری گالوانیزه دوخته شده است، می توان به می توان به مقاوم در برابر ارتعاشات شدید , عایق حرارت و صوت عالی و ایمنی در مقابل آتش را اشاره نمود.

برای مهمترین کاربرد پشم سنگ پتویی می توان گفت برای  سقف ساختمان ها، کف، دیوارها، لوله های با قطر بالا، مخازن، دودکش های بلند و … استفاده می شود. در هنگام نصب عایق پتویی برای عایق کاری دیوارها، عایق پتویی یا بصورت افقی و یا بصورت عمودی نصب می شود.

نصب افقی عایق پتویی

در نصب افقی عایق پتویی پشم سنگ نکات زیر رعایت شود:
1- وجود نشتی در هر دیوار باید ابتدا تعمیر شود، سپس عایق پتویی بر روی آن نصب گردد.
2- طول عایق که برای عایق کاری دیوار لازم است را اندازه گیری کنید و عایق را از پشت و یا وارونه ی آن برش بزنید.
3- لبه های عایق پتویی را بگیرد و بالای دیوار قرار دهید، سپس با میخ عایق پتویی را به دیوار بکوبید.
4- عایق پتویی را در پشت لوله ها، مجراها و سیستم الکتریکی قرار دهید، در صورت عدم امکان، عایق را به دقت برش دهید به طوری که عایق پتویی اطراف مانع ها را پوشش دهد.
5- زمانی که تمام سطح افقی دیوار را پوشش دادید، دومین قطعه از عایق پتویی را به لبه ی پایینی عایق اول وصل کنید. اگر قطعه ای را برش زده اید لبه های بالایی و پایینی قطعات را روی هم قرار دهید تا عایق محکم به یکدیگر وصل شود.
6- پس از نصب عایق های پتویی، تمامی نقاط اتصال را نوار بندی کنید.
7- برای پر کردن جاهای خالی بین تیر آهن ها، عایق پتویی را به قطعات کوچک برش بزنید و در قسمت فوقانی تیر آهن قرار دهید و با فشار در جاهای خالی قرار دهید.

نصب عمودی عایق پتویی

در نصب عمودی عایق پتویی پشم سنگ، نکات زیر رعایت شود:
1- تمام نقاط نفوذ هوا، در بندهای تیر آهن، پوشید شود. وجود هر گونه نشتی در دیوار باید قبل از عایق کاری تعمیر شود.
2- طول عایق را چند اینچ بلندتر از طول دیوار برش بزنید.
3- عایق پتویی را با استفاده از نوار تخته کوبی به یکدیگر بچسبانید و عایق های نزدیک به هم را به یکدیگر محکم کنید.
4- قسمت پایین عایق پتویی را با کف ساختمان تراز کنید.
5- در پایان به دور تمام نقاط اتصال نوار ببندید.

انتخاب پشم سنگ پتویی برای خرید

این محصول از الیاف خام تولید شده پشم سنگ و متناسب با ضخامت و دانسیته مورد نظر به صورت چند لایه و متراکم بدون افزودن رزین و روغن و با سیم نسوز به توری گالوانیزه گرم ضد زنگ با چشمه ۳/۴ یا ۱ دوخته و مطابق با استاندارد ASTM C 592 تولید می گردد .

همچنین عایق های پتویی به صورت یک طرف توری (BWM1) و دو طرف توری گالوانیزه (BWM2)  و در دانسیته های 50 تا 150 کیلوگرم بر متر مکعب قابل تولید می باشد.

پشم سنگ پتویی با یک طرف توری یا دو طرف توری گالوانیزه هریک ویژگی ها و کاربردهای مخصوص خود را دارد بنابراین  پشم سنگ پتویی با توجه به دمای کارکرد محیط وشرایط عایق کاری بایستی انتخاب گردد.

برای خرید پشم سنگ پتویی و انتخاب آن می توانید از طریق صفحه تماس با ما ، با همکاران ما ارتباط برقرار نموده و قیمت پشم سنگ یا مشاوره رایگان دریافت نمایید.