در ساخت و سازهای اخیر به دلیل افزایش حجم آلودگی های صوتی سازندگان و پیمانکاران سعی می کنند از مصالحی استفاده کنند که تا حد ممکن مانع از ورود سر و صدا به داخل ساختمان شوند.یکی از این مصالح عایق صوتی است که کمک می کند محیطی ارام برای ساکنین ایجاد گردد.

مفهوم آکوستیک چیست؟

زندگی و شرایط مدرن امروزی، افراد را در معرض صدا های مزاحم زیادی قرار می دهد که می تواند بر روی آرامش، سلامت و حتی تمرکز افراد و کارایی شان تاثیر منفی بگذارد. عایق صوتی، از راهکار های اصلی ارائه شده در این زمینه است که امروزه در سطح گسترده ای به کار می روند.آکوستيک چيست ؟يکي از شاخه هاي علم فيزيک است و موضوع آن بررسي موجهاي مکانيکي در جامدها ، مايع ها ، از جمله نوسان ها ، صدا ، فراصوت و فروصوت است .صدا چیست؟صدا نتيجه ارتعاش يک جسم است و در محيط مادي ( آب و هوا ) بصورت موج انتشار مي يابد . گوش انسان صدا را توسط فعل و انفعالات فيزيولوژيکي درک مي کند .عایق صدا چيست ؟هر نوع وسیله و یا ماده ای که برای کاهش فشار صوتی از منبع تولید تا گیرنده صوت استفاده می شود را عایق صوتی می‌گویند .

مکانیزم های انتقال صدا

معمولاً دو نوع مکانیزم انتقال صوت وجود دارد:

۱- هوابرد (Airborne)

۲- ضربه (Impact)

در مکانیزم هوابرد، آلودگی صوتی مستقیم از طریق هوا از منبع صوتی، منتقل می شود مانند سروصدای خودروهای درون خیابان، تجهیزات مکانیکی، سیستم های تهویه، سیستم سینمای خانگی همسایه مجاور.در مکانیزم ضربه، آلودگی صوتی از درون خود اجزاء سازه منتقل می شوند، مانند صدای قدم زدن افراد واحدهای بالاسر، ضربه به دیوار مجاور یا بستن درب.به مکانیزم انتقال صوت ضربه، صوت سازه برد(Structure Borne Sound) نیز گفته می شود.برای انجام عایق کاری صوتی، می بایست تمامی مکانیزم های انتقال صوت مد نظر قرار گیرند. دربها، پنجره ها، دریچه ها و دیوار های مشترک برای جلوگیری از آلودگی صوتی محیطی عایق شده و خود اجزاء ساختمان نیز، دارای لایه های عایق های صوتی باشند.

بررسی عملکرد عایق صوتی برای ایجاد محیط آرام

صداهای مختلف مانند صدای بوق خودرو, مکالمات افراد بیرون از ساختمان, صدای هرج و مرج و ترافیک و… از طریق در, پنجره و دیوار وارد ساختمان شده و آرامش ساکنین را بر هم میزنند.این صداها همواره وجود داشته و نمی توان از ایجاد آن ها جلوگیری کرد اما راهکارهای بسیاری برای دوری از آن ها وجود دارد. در ساخت و سازهای اخیر به دلیل افزایش حجم آلودگی های صوتی سازندگان و پیمانکاران سعی می کنند از مصالحی استفاده کنند که تا حد ممکن مانع از ورود سر و صدا به داخل ساختمان شوند. این مصالح به مقدار قابل توجه از انتقال صوت جلوگیری نموده و مکانی ایمن و آرام برای رفاه ساکنین فراهم می کنند.عایق صوتی از جمله نیازهای ضروری در دنیای پر هرج و مرج امروزی است و در واقع آن را می توان به عنوان سدی مقاوم در برابر انعکاس و انتقال صوت دانست.امروزه بسیاری از ساختمان ها اعم از تجاری و مسکونی با این عایق ها مجهز شده اند و استانداردهای لازم برای جلوگیری از سر و صدا در ساخت آن ها رعایت شده است.یک عایق خوب باید از چگالی مناسب بهره مند باشد تا بتواند حالت آکوستیک خود را حفظ نماید. از این رو قبل از خرید عایق صوتی باید از استاندارد بودن چگالی و ضخامت آن مطمئن شوید.شرکت های بسیاری در زمینه تولید انواع عایق رطوبتی، صوتی و حرارتی مشغول به فعالیت هستند و محصولات خود را با تنوع بالا در اختیار مصرف کنندگان قرار می دهند.شما با توجه به مکان مورد نظر و میزان سر و صدا می توانید نسبت به خرید عایق صوتی ایده آل اقدام نمائید. برای مثال برای جلوگیری از انتقال سر و صدای تلویزیون، تلفن و مکالمات روزمره می توانید از عایق صوتی پشم سنگ استفاده کنید.این عایق به صورت رولی یا تخته ای مورد استفاده قرار می گیرد و آرامش را برای ساکنین آپارتمان هایی که اتاق های آن ها دیوار به دیوار است فراهم می کنند.

ضریب جذب صوت عایق پشم سنگ

عایق صوتی پشم سنگ به دو روش باعث کاهش انتقال صدا می شود:

– کاهش انرژی صدا هنگام عبور از الیاف سازنده پشم سنگ

– جذب صوت در سطح

کاهش انرژی صدا هنگام عبور از محیط های مادی مانند دیوارها، کف و سقف موجب افت صدا می گردد که این از ویژگی های محیط مادی می باشد، این میزان افت صدا در تمام اجسام یکسان نمی باشد و با هر محیط مادی با توجه به ویژگی های ساختاری آن متفاوت می باشد.ضرب جذب صدا، خاصیتی از ماده است که نشان می دهد این ماده چقدر می تواند موج صدای منتشر شده را جذب کند. ضریب جذب صوت عددی بین صفر تا یک است، اگر سطحی صدایی را جذب نکند ضریب جذب آن برابر با صفر است و اگر تمام صدا را جذب کند ضریب جذب آن برابر با یک می باشد.همیشه بزرگتر بودن ضریب جذب صدا بیان کننده مناسب بودن عایق صوتی برای عایق کاری آکوستیک نمی باشد. ماده ای برای عایق کاری مناسب است که ضریب جذب آن متناسب با کاربرد سازه و اتاق مورد نظر باشد. ضریب جذب بر زمان طنین اثر می گذارد.عایق صوتی پشم سنگ ضریب جذب و کاهش صدای بسیار خوبی دارد به همین دلیل از آن در عایق کاری صوتی فرودگاه ها، سالن های صدا برداری، اتاق های کنفرانس، استودیوها، زیر ریل های قطار و متروهای درون شهری و … استفاده می شود.میزان کاهش انرژی صدا در هنگام عبور از اجسام به ضاخمت آن ها وابسته است و هر چقدر ضخامت جسم بیشتر باشد این مقدار افزایش می یابد.با طراحی صحیح و نصب عایق صوتی با ضخامت مناسب می توان به کاهش صدا تا سطح مورد نظر رسید. این مطلب بخصوص در مورد عایق صوتی پشم سنگ، در فرکانس های کم، صحیح می باشد.گذاشتن فاصله هوایی مناسب پشت عایق صوتی پشم سنگ باعث می شود که ضریب جذب صوت آن بطور قابل توجهی افزایش یابد.

خرید عایق صوتی حرارتی پشم سنگ

یکی از ویژگی های مهم عایق پشم سنگ خاصیت آکوستیک بودن آن است. پشم سنگ با جذب امواج صدا مانع از انتقال آن از محیطی به محیط دیگر می شود. به همین دلیل از پشم سنگ برای رسیدن به آرامش صوتی و عایق کاری صدا در ادرات و ساختمان ها و همچنین در سالن های کنفرانس، استودیوهای ضبط صدا، سینماها، سالن های تئاتر و … استفاده می شود.پشم سنگ به عنوان عایق صوتی دیوار، سقف، کف ساختمان ها نیز بکار می رود و این عایق به راحتی مانع ورود و یا خروج صدا بین همسایگان و اتاق های مجاور می شود و محیطی آرام را فراهم می کند.برای اطلاع از قیمت عایق صوتی حرارتی پشم سنگ می توانید از طریق صفحه تماس با ما ، با همکاران ما ارتباط برقرار نمایید.