استفاده از عایق حرارتی مناسب در کف ، سقف و دیوارها و حتی تاسیسات ،لوله ها و سطوح داغ و خنک حتما برای شما هزینه هایی در بر خواهد داشت. اما آنچه که مسلم است این است که با استفاده از  عایق مناسب در ساختمان محل سکونت و محل کار نه تنها آسایش خود و دیگران را بیشتر تضمین کرده اید بلکه این عایق کاری میزان زیادی از مصرف انرژی را در خانه های شما کاهش می دهد.

ارتباط هزینه های انرژی و هزینه عایق کاری ساختمان

استفاده از عایق حرارتی مناسب در کف ، سقف و دیوارها و حتی تاسیسات ،لوله ها و سطوح داغ و خنک حتما برای شما هزینه هایی در بر خواهد داشت.

طبیعتا نوع عایق ، میزان و حجم عایق بندی ، فضای مورد نیاز برای عایق بندی و میزان دستمزد استادان این موضوع هزینه های متفاوتی را برای شما به همراه خواهد داشت که البته جنس و نوع عایق حرارتی بیشترین اهمیت را در هزینه ها دارد.

اما آنچه که مسلم است این است که با استفاده از  عایق مناسب در ساختمان محل سکونت و محل کار نه تنها آسایش خود و دیگران را بیشتر تضمین کرده اید بلکه استفاده از عایق میزان زیادی از مصرف انرژی را در خانه های شما کاهش می دهد.

در دراز مدت خواهید دید که این عایق های حرارتی تا چه اندازه در ماه میزان هزینه های شما را کاهش داده و این موضوع باعث می شود در کوتاه ترین زمان تمامی هزینه های شما برای این موضوع بازگردد.

عایق حرارتی یکی از موارد قابل توجهی است که در زمینه ساختمان سازی با هدف کم کردن میزان هدر رفت گرما و یا سرمای داخلی به بیرون ساختمان مورد توجه بوده است.

کاربرد دیگر عایق حرارتی، جلوگیری از هدر رفت گرمای موجود درتجهیزات به کار رفته در تاسیسات ساختمان ها مانند لوله کشی ها، کانال های تهویه هوا  و .. است.

که در این زمینه عایقکاری لوله ها و تاسیسات باعث می شود انرژی قابل توجهی را از دست ندهیم.

بر اساس  تحقیقات انجام شده  استفاده از عایق های حرارتی در ساختمانها حدود ۵۵ درصد مصرف انرژی را کاهش داده و کیفیت گرمایش و سرمایش ساختمان را افزایش داده است.

عوامل موثر در انتخاب عایق حرارتی ساختمان

برای انتخاب یک عایق حرارتی مناسب جهت ساختمان یا کارگاه خود باید از ویژگی های هر عایق آگاه باشید . اگر شما عایق خوبی را برای ساختمانتان انتخاب کنید نگرانی دیگری بابت موضوعاتی که سایرین تشریح می کنند نخواهید داشت.

برای انتخاب یک عایق حرارتی استاندارد و معتبر و با کیفیت موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • عایق حرارتی باید مقاومت حرارتی بالایی داشته باشد
  • عایق های حرارتی باید نسبت به حریق مقاوم باشند و حتی المقدور آتش نگیرند.
  • در ساخت عایق های حرارتی از مواد سمی نباید استفاده شده باشد
  • یک عایق حرارتی خوب در مقابل فشار و وزن قابلیت خود را از دست نمی دهد
  • عایق های حرارتی مناسب ساختاری با ثبات دارند و دچار چروک و چسن خوردگی در اجرا نمی شوند
  • عایق های حرارتی باید در مقابل اشعه ماوراء بنفش و مادون قرمز مقاومت زیادی داشته باشند
  • عایق های حرارتی باید ضد قارچ و میکروب باشند
  • در مقابل گرما و سرما حالت انقباضی و انبساطی شدیدی نداشته باشند
  • هیچ واکنش شیمیایی فعالی نباید داشته باشند و در واقع باید خنثی باشند.
  • عایق های حرارتی باید خاصیت مویینگی و چگالی خوبی داشته باشند.

تاثیر موقعیت و نوع ساختمان در انتخاب عایق حرارتی

انتخاب عایق حرارتی بر اساس پارامتر های توضیح داده شده بیشتر به ویژگی های  عایق مرتبط بودند. اما آیا انتخاب یک عایق حرارتی مناسب می تواند بر اساس موقعیت و نوع ساختمان هم بستگی داشته باشد؟

بله ،موقعیت و نوع ساختمان در انتخاب عایق حرارتی اهمیت زیادی دارد. شرایط محیطی مانند دما و رطوبت محیط شما ، میزان بارندگی ، میزان سر و صدا، میزان جریان حتی و … در این انتخاب نقش بسزایی دارند.

مثلا اگر خانه شما در محیطی مرطوب مانند شمال کشور باشد باید عایق حرارتی شما تا حدود زیادی خاصیت ضد رطوبتی هم داشته باشد وشاید نتوانید از عایق پشم سنگ استفاده نمایید زیرا  پشم سنگ رطوبت را جذب می کند .

اگر خانه شما در مناطق شهری و یا کارگاهی است باید میزان مقاومت عایق حرارتی شما در مقابل صوت زیاد باشد و در واقع عایق صوتی هم باشد و در چنین شرایطی پشم سنگ پیشنهاد می گردد زیرا این عایق حرارتی میتواند هم عایق صوت باشد و هم محیط را در برابر آتش نیز عایقکاری نماید.

پس بهتر است قبل از انتخاب عایق حرارتی شرایط محیطی را سنجیده و با دریافت راهنمایی از مشاورین در این زمینه عایق حرارتی مناسب برای ساختمان خود انتخاب نمایید.

در این خصوص همکاران ما آماده مشاوره به شما هستند و شما می توانید از طریق صفحه تماس با ما با ایشان ارتباط برقرار نمایید.

پشم سنگ انتخابی برای عایق حرارتی ساختمان

عایق پشم سنگ ضد حریق است، انعطاف پذیری بالایی دارد و وظیفه عایق های صوتی را هم به خوبی انجام می دهد. از این نوع عایق برای سطوح سقف و پشت بام استفاده می شود.

این عایق حرارتی یکی از بهترین عایق های حرارتی و از سالم ترین آنها می باشد. وزن پایین و مقاومت بالای این عایق استفاده از آن را متداول کرده است.

عایق معدنی پشم سنگ می تواند بهترین عایق برای عایقکاری ساختمان باشد.همانطور که می دانیم عایق پشم سنگ در انواع تخته ای، لحافی ، پتویی و لوله ای تولید می گردد.

عایق پشم سنگ تخته ای می تواند در سقف های شیبدار که شعاع شیب آن ها کمتر از 2.5 متر است نصب شود. برای نصب عایق تخته ای پشم سنگ در سقف های شیبدار از 4 نگهدارنده در هر تخته باید استفاده کرد تا عایق در زمان نصب محکم شود.

سقف های بتنی عایق کاری شده باعث ایجاد توده حرارتی مناسب در سقف می شوند. عایق تخته ای پشم سنگ می تواند باعث پایداری دما در ساختمان شود و آسایش حرارتی مناسب را فراهم کند.

یکی از ویژگی های پشم سنگ تخته ای ثبات ابعادی آن در شرایط دمای متغییر است که این مانع از تغییر ابعاد عایق حرارتی سقف با تغییرات دما می شود.

یکی دیگر از مزایای پشم سنگ طول عمر فوق العاده زیاد این نوع عایق حرارتی می باشد.

همانطور که در متن توضیح داده شد نوع عایق، ضخامت و وزن مخصوص آن باید با توجه به شرایط ساختمان و هدف عایقکاری انتخاب گردد.لذا قبل از انتخاب و خرید عایق می توانید از طریق صفحه تماس با ما از همکاران ما مشاوره دریافت نمایید.