پشم سنگ سرباره یک اصطلاح اشتباه است و پشم سنگ با پشم سرباره تفاوت دارد اما هردو عایق صوتی و حرارتی هستند که در عایق کاری های مقرون بصرفه بوده و کاربردهای فراوان دارند.

پشم سنگ سرباره درست یا غلط

در بیشتر فروشگاه ها و فروش های اینترنتی پشم سنگ شاید اصطلاح پشم سنگ و سرباره را شنیده باشید که برخی هم برای دیده شدن از اصطلاح پشم سنگ سرباره استفاده می کنند.اما در این مطلب قصد داریم تفاوت این دو عایق صوتی حرارتی را عنوان نموده و مشخص کنیم که اصطلاح پشم سنگ سرباره اشتباه است.

پشم سرباره چیست؟

پشم سرباره نیز همانند پشم سنگ یک عایق صوتی حرارتی بوده که مواد اولیه آن از بازیافت ضایعات کوره بلند ذوب آهن بدست می آید، در واقع این عایق محصول جانبی کارخانه فولاد و ذوب آهن است.

پشم سنگ چیست؟

پشم سنگ عایق صوتی و حرارتی بوده که از ماده اولیه آن سنگ بازالت باقی مانده سنگ های آتشفشانی است و یک عایق طبیعی معدنی بحساب می آید.بنابراین اصطلاح پشم سنگ سرباره را نباید با هم استفاده کرد و این دو متریال مواد اولیه جدا از هم داشته اما هردو ویژگی های مشترک دارند.

– عایق صوتی پشم سرباره

همانطور که گفته شد پشم سرباره و پشم سنگ هر دو عایق صوتی و عایق حرارتی با مشخصات فنی خاصی هستند که در موارد بسیاری کاربرد دارند.یکی از مشخصات فنی مهم پشم سرباره عایق صوتی بودن آن است که خاصیت آکوستیک داشته و صدا را جذب می نماید.مانند عایق پشم سنگ سرباره نیز عایق صوتی بوده و از دو طریق باعث کاهش انتقال صدا می شود:

– کاهش شدت انتقال صدا

جذب صدا
ساختار الیافی شکل پشم سرباره سبب شده که هنگام عبور صدا از آن بیشتر انرژی صوتی جذب و انتقال داده نشود.پشم سرباره در گستره وسیعی از فرکانس های صوتی دارای ضریب جذب صوتی بسیار بالایی بوده و مناسب فرکانس ۰٫۸ تا ۰٫۹۵ می باشد.پشم سرباره از موادی مانند سیلیسم، آلومینیوم، کلسیم، آهن و منیزیم ساخته شده است که دمای ذوب بسیار بالایی دارند.با توجه به مواد تشکیل دهنده پشم سرباره می توان گفت این عایق در برابر حرارت بسیار مقاوم است و غیر قابل اشتعال بوده و یک عایق نسوز است.

قیمت پشم سنگ و سرباره در بازار

قیمت پشم سنگ و قیمت پشم سرباره با هم تفاوت دارند و دلیل این تفاوت قیمت در موارد زیر است:
ماده اولیه استفاده شده
تجهیزات و ماشین آلات در تولید این دو محصول
انرژی مصرف شده برای ذوب شدن مواد اولیه که در چه کوره ای باشد کوپلا یا قدیمی
نیروی کار متخصص و ..
نوع محصول
اگر بخواهیم در مورد هر یک از این موارد حرف بزنیم به زمان زیادی نیاز داریم اما بطور خلاصه هر دو عایق های حرارتی و صوتی هستند که می توانند در کاهش مصرف انرژی کمک کنند.
خریدار پشم سنگ یا پشم سرباره باید به موضوع عایق کاری خود توجه کند زیرا برای عایق صوتی و عایق حرارتی در دمای پایین هیچ تفاوتی ندارد که از چه برند و چه کیفیتی استفاده می شود.قیمت پشم سنگ و انواع آن بصورت لیس قیمت انواع پشم سنگ در برخی سایت پشم سنگ وجود دارد اما کامل نیست زیرا محصولات پشم سنگ و سرباره در ضخامت و دانسیته متفاوت هستند.برای خرید پشم سنگ و سرباره می توانید از مشاوره رایگان سایت فروش عمده پشم سنگ استفاده و قیمت پشم سنگ و سرباره را دریافت نمایید.

کاربرد پشم سرباره

کاربرد پشم سرباره مانند کاربرد پشم سنگ در ساختمان ها با کاربری های متفاوت بیشتر بوده و برای عایق کاری بخش های مختلف ساختمان استفاده می شود.عایق پشم سرباره حرارت را تا دمای ۸۰۰ درجه سانتی گراد می تواند تحمل کند و عایق حرارتی با مقاومت بالایی است.بطور کلی در ساختمان های مسکونی چند طبقه و تاسیسات صنعتی از انواع پشم سنگ روکش دار یا بدون روکش و انواع پشم سرباره استفاده می شود.

پشم سرباره را می توان در تاسیسات مختلف از جمله موارد زیر بکار برد:

تاسیسات و ساختمان های مسکونی
تاسیسات و تجهیزات تولید برق
تاسیسات و تجهیزات صنایع آهن و فولاد و معادن
تجهیزات حمل و نقل و خودرو
تاسیسات و تجهیزات نفت و گاز و پتروشیمی
سایر صنایع نظیر تجهیزات پزشکی، آزمایشگاهی، لوازم خانگی و غیره