پشم سنگ ایران در عایق کاری حرارتی و صوتی بیشتر صنایع و ساختمان ها همچنین تاسیسات مربوطه مانند عایق کاری لوله ها ، بویلرها ، دیگ های بخار و تاسیسات ساختمان نقش عمده ای دارد.

روش ایجاد پشم سنگ چیست؟

پشم سنگ یک عایق صوتی حرارتی از الیاف معدنی می باشد که در دنیا شناخته شده است و فرآیند تولید آن طبق استانداردهای روز دنیا ، پیشرفت های زیادی نموده است.

پشم سنگ مانند پشم شیشه از عایق های معدنی بشمار می اید که ماده اولیه ی عایق پشم سنگ، سنگ بازالت از گروه سنگ های آذرین  بازمانده فعالیت های آتشفشانی است.

برای تولید این عایق معدنی ، سنگ های بازالت را در دمای 1500 درجه سانتیگراد ذوب می کنند و با استفاده از روشهای خاص آن را به الیافی بسیار ریز با قطر میکرونی تبدیل می کند.

97% کل محصول پشم سنگ را این الیاف که همان پشم سنگ فله ای ست ، تشکیل می دهد، 3% باقی مانده رزین و روغن های مورد نیاز برای فرم دهی الیاف متناسب با نوع محصول مورد نیاز می باشد.

پشم سنگ ایران در کارخانه های اصفهان و تهران از جمله آسیا ، عایق سپاهان ، پارامیس ، فراز عایق ، پوشینگر ، ویلا و .. با بهترین کیفیت مطابق با استاندارد ها در انواع عایق تخته ای ، عایق لحافی ، عایق لوله ای و عایق پتویی پشم سنگ تولید می شود.

مهم ترین ویژگی پشم سنگ ابتدا عایق حرارتی آن است یعنی پشم سنگ از ۳۰ تا ۸۰۰ درجه سانتی گراد دما را می تواند تا ۴ ساعت تحمل نماید ودود سمی از خود متصاعد ننموده و تا ۱۲۰۰ درجه سانتیگراد تحمل حرارتی دارد.

کاربرد پشم سنگ، پوشش ضد حریق برای حفاظت از سازه ها

یکی از خطراتی که هر بنا و ساختمانی را تحدید می کند، آتش سوزی است. علاوه بر این اثر تابش گرما بر سازه های فولادی در هنگام آتش سوزی و بعد از آن نگران کننده است.

سازه های فولادی اگر در معرض افزایش دما قرار گیرند استحکام خود را از دست می دهند، در هنگام آتش سوزی اگر سازه فولادی برای مدت زمان کافی گرم شود ضعیف می شود و نمی تواند باری که بر آن وارد می شود را تحمل کند و این باعث تخریب ساختمان و فرو ریختن آن در زمان آتش سوزی می شود.

بعضی از ساختارهای داخلی فولاد در هنگام گرم شدن و سرد شدن به دلیل تنش گرمایی که به آن ها وارد می شود تغییر می کنند و این باعث به وجود آمدن نگرانی هایی پس از آتش سوزی می شود. نگرانی ها از در معرض آتش قرار گرفتن سازه های فلزی با افزایش دما افزایش می یابد.

اشیاء فولادی با جرم حرارتی کم، سریعتر گرم می شوند، در آزمایش های استاندارد از درجه حرارتی 1000 درجه فارنهایت (538 درجه سانتیگراد) به عنوان نقطه شکست فولاد استفاده می شود. اگر به یک سازه فولادی معمولی در دمای 538 درجه سانتیگراد گرما داده شود، تقریبا نصف استحکام خود را از دست می دهد.

یکی از کاربرد های پشم سنگ به عنوان پوشش ضد حریق برای حفاظت از سازه ها می باشد. این عایق مقاومت بسیار خوبی در برابر حرارت دارد و می تواند از سازه های فولادی در برابر دماهای بالا تا 1000 درجه سانتیگراد محافظت کند. خواص ضد حریق پشم سنگ تا بیش از 4 ساعت باقی می ماند.

کاربرد محصولات پشم سنگ

پشم سنگ فله ای : این نوع عایق به شکل الیاف خام پشم سنگ می باشد و در واقع الیافی تولیدی پشم سنگ هستند که به فرم ها و شکل های دیگر تبدیل نشده اند. از این نوع عایق در فضاهای ناصاف، بی نظم و بدون شکل مشخص و یا برای پر کردن فضای های خالی بین انواع دیگر عایق های پشم سنگ استفاده می شود.

عایق لحافی پشم سنگ: در عایق کاری پوشش سقف کاذب و سقف سوله، عایق کاری ساختمان های صنعتی و مسکونی، کانال های گردش هوا، آب سردکن ها و … کاربرد دارد. به دلیل استفاده از رزین به عنوان عامل پیوند دهنده در این نوع عایق نمی توان از آن برای عایق کاری تجهیزات با دمای بالا استفاده کرد، برای این منظور می توان از عایق پتویی دوخته شده استفاده کرد.

عایق پتویی پشم سنگ: عایق کاری سطوح منحنی شکل، لوله ها با قطر بالا، کوره ها، موتورخانه ها، دیگ های بخار، تانک ها، دودکش های بلند و داکت ها، شیرها و فلنج ها

عایق تخته ای پشم سنگ: عایق کاری حرارتی و صوتی ساختمان ها، کف، دیوارها، سقف ها، مراکز تامین بخار، سیستم های تهویه، مترو، استودیوهای صدا برداری، سالن های کنفرانس، کشتی ها، فرودگاه ها، دیوارهای پارتیش بندی، ساندویج پنل ها و …

عایق های لوله ای پشم سنگ: برای عایق کاری انواع لوله های سرد و گرم در قطرهای استاندارد در صنایع نفت، گاز، پتروشیمی و حتی صنایع غذایی کاربرد دارند. همچنین برای عایق کاری خطوط لوله در تاسیسات گرمایشی-سرمایشی صنعتی و ساختمانی استفاده می شوند.

معرفی اختصاری مزایای پشم سنگ

پشم سنگ سال هاست در ایران و در شهرهای اصفهان و تهران تولید می شود و یکی از عایق های مناسب و باکیفیت در صنعت ساختمان سازی و  در صنایع تولیدی و شیمیایی مصرف و به پشم سنگ اصفهان یا تهران شناخته می شود.

از جمله مزایای پشم سنگ می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • روش نصب پشم سنگ آسان و وزن آن سبک می باشد
  • عایق حرارتی
  • عایق صوتی
  • عایق در برابر آتش
  • عدم انتشار گازهای سمی
  • با دوام چه در محیط بیرون ساختمان و چه داخل
  • سازگاری با محیط پیرامون
  • قابل بازیافت می باشد

با بررسی بازار داخلی و خارجی می توان گفت پشم سنگ یکی از کاربردی ترین و قدمت دار ترین انواع عایق حرارتی است که  در ساختمان سازی و  عایق کاری انواع صنایع کابرد دارد.

با وجود امکان خرید پشم سنگ بصورت حضوری و اینترنتی  به مرور زمان در صنعت ساختمان سازی مانند خرید شن و سیمان یکی از ملزومات مصالح ساختمان سازی شده است و عایقکاری با آن مقرون بصرفه خواهد بود.

عایق کاری ساختمان ها و تاسیسات کارخانه ها با خرید پشم سنگ می تواند در هزینه های گزاف انرژی صرفه جویی و بازدهی خود را نشان داده و آرامش و آسایش را به ساختمان ها و کارخانجات به ارمغان آورد.

برای اطلاعات بیشتر و دریافت راهنمایی از مشاوران ما می توانید از طریق صفحه تماس با ما ، با ما در ارتباط باشید.